Dyzelino ir benzino kaina Lenkijoje
Vidutinės mažmeninės degalų kainos Lenkijoje, kokios prognozės?
gruodžio 15, 2022 22:10Artimiausią savaitę numatomas degalų kainų sąstingis degalinėse – tai pirmaujančios degalų gamintojos Lenkijoje vykdomos politikos rezultatas. Mūsų analizė rodo, kad galima tikėtis tik nežymios kainų korekcijos žemyn.
Antrąją gruodžio savaitę Lenkijos naftos perdirbimo gamyklose sumažėjo degalų kainos. Iš viso per praėjusią savaitę populiariausias bešvinis benzinas 95 Lenkijoje atpigo vidutiniškai 69 PLN už 1000 litrų, todėl šiandien šių degalų didmeninės prekybos vidurkis siekia 5716 PLN. Nuo penktadienio, gruodžio 2 d., didmeninė dyzelino kaina sumažėjo šiek tiek daugiau – net 85 PLN. Barelis dyzelino, kuris pastaruoju metu buvo brangiausias kuras, Lenkijos naftos perdirbimo gamyklose kainuoja 6537 PLN. Verta paminėti, kad dabartinės Lenkijos gamintojų naftos kainos sistemingai krenta ir pasiekė šių metų gegužės mėnesio lygį.
Orlenas nustato žaidimo sąlygas
Sumanūs situacijos didmeninėje rinkoje stebėtojai pastarosiomis savaitėmis neabejotinai pastebėjo, kad Lenkijos pirmaujančios degalinių operatorės kainų politika pasikeitė. „PKN Orlen“ degalinėse degalų kainos krenta ne taip stipriai, kaip norėtų vairuotojai. Esant panašiam didmeninių kainų lygiui kaip šiandien, šių metų gegužę dyzelinas buvo siūlomas už 7,09 PLN/l, šiuo metu – 7,69 PLN/l. Neatmetama galimybė, kad Lenkijos degalų gamintojas nesiryžta mažinti kainų stotyse, atsižvelgdamas į būtinybę jas kelti nuo 2023 metų sausio 1 dienos, kai degalams bus taikomas didesnis PVM mokestis.
Už degalų papildymą vairuotojai moka beveik tiek pat
Pirmaujančio mažmeninės degalų rinkos operatoriaus taikoma kainų politika lėmė, kad šios savaitės pradžioje vairuotojai didelių netikėtumų nesitikėjo. Kainų pokyčių vidaus degalinėse stebėjimas parodė tik korekcinį (0,1 zloto už litrą) benzino kainų augimą. Populiarusis „95“ trečiadienį, gruodžio 7 d., kainavo vidutiniškai 6,53 PLN už litrą, o dyzelinas šalyje buvo parduotas 0,5–7,69 PLN už litrą pigiau. Degalų papildymo sąskaitos skirtumą galėjo pastebėti automobilių su dujų instaliacija vairuotojai. Šie benzinui alternatyvūs degalai didmeninėje prekyboje pastarosiomis dienomis brango, tačiau degalinėse brangimas pasiekė tik dabar – vidutiniškai šalyje už litrą SND mokama 2,69 PLN.
Ar matysime sumažinimus iki metų pabaigos?
Analizuodami situaciją šalies naftos perdirbimo gamyklose, trečiąją gruodžio savaitę vairuotojai turėtų atsižvelgti į mažmeninių kainų sąstingį. Analitikų skaičiavimais, populiariausio bešvinio benzino Lenkijoje artimiausiomis dienomis vidutiniškai turėtų kainuoti 6,52-6,63 PLN už litrą, o dyzelinių automobilių savininkai dyzelinui išleis 7,62-7,73 PLN. l. Nedidelė korekcija žemyn gali būti taikoma auto dujoms – kitą savaitę litrą šių degalų bus galima įsigyti vidutiniškai už 2,89–2,95.
OPEC, sankcijos, Vengrijos audra – ir tai tik viena savaitė
Šią savaitę netrūko įvykių, kurie galėjo įsiminti pasaulinę naftos rinką stebinčiųjų atmintį. Sekmadienį Naftą eksportuojančių šalių organizacija (OPEC) ir jos sąjungininkės, bendrai vadinamos OPEC+, nusprendė išlaikyti 2 mln. barelių per dieną gavybos limitą. Gamybos kvotos Rusijai ir Saudo Arabijai buvo nustatytos vienodo lygio – 10,478 mln. barelių per dieną. Šis sprendimas nutraukė ankstesnes spėliones, kai kuriose iš jų buvo kalbama apie galimybę padidinti grupės gamybą.
Pirmadienį įsigaliojo sankcijų paketas Rusijos naftai, eksportuojamai jūra – pagal TankerTrackers.com pranešimus, pirmadienį ir antradienį iš Rusijos jūra turėjo išplaukti tik 3,88 mln. barelių žalios naftos, o tai reiškia beveik 50 proc. palyginti su normaliu lygiu. Pokyčiai mažėjo tiek Baltijos, tiek Juodojoje jūroje. Nuo pirmadienio taip pat galioja G7, Europos Sąjungos ir Australijos naftos iš Rusijos kainų limitas. Sankcijos taip pat sutapo su naujomis draudimo taisyklėmis Turkijoje, dėl kurių Dardanelų ir Bosforo regione susidarė tanklaivių spūstys.
Iš vietinės svarbos įvykių paminėtina ir kritinė padėtis kuro tiekimo srityje Vengrijoje. Tai buvo siejama su panišku apsipirkimu, dėl kurio pritrūko degalinių, nusprendus panaikinti oficialias degalų kainas. Deja, ilgametė kainų mažinimo politika pasirodė esąs labai didelių logistikos problemų ir Vidurio Europos šalies naftos perdirbimo gamyklų neefektyvumo šaltinis.